Ny strategi gav skarpt fokus

Med en vækstinvestering fra imidt har Alvac Industry rettet fokus mod det danske marked og skåret fjerne markeder væk. Det har givet større indtjening pr. medarbejder.

Udfordringen
Det er en stor mundfuld at overtage en virksomhed i krise. Alligevel besluttede Ole Mogensen at blive iværksætter og købe Alvac Industry A/S i Lemvig, som udvikler og producerer løfteudstyr til bl.a. medicinal- og vindmølleindustrien.

Han overtog aktiverne efter selskabet, som blev startet i 1988 af en iværksætter under navnet AL Materiel, og de 33 medarbejdere. imidt var kort efter med til at finansiere et forløb, der handlede om at give medarbejderne mere ansvar. Og det lykkedes at få dem til at træffe flere beslutninger på egen hånd.

”Næste skridt var at lægge en ny strategi. Alvac havde kontakter mange steder ude i den store vide verden. Samtidig stressede medarbejderne over alle de mails og opringninger, som ikke gav nogen synderlig indtjening”, siger direktør Ole Mogensen.

Forløbet

Via imidt kom Alvac Industry i kontakt med en ekstern rådgiver. Med ham som fødselshjælper og oplægsholder på et seminar over tre dage blev en ny strategi skruet sammen.

”Vi har nøje vurderet potentialet i de enkelte kontakter og skrællet de markeder væk, som ikke gav nogen indtjening. Det er vi meget glade for, for vi har ikke mulighed for at være på så mange markeder”, siger Ole Mogensen.

15 forhandlere er skåret ned til tre, som nu er reelle partnere. Kunder på fjerne markeder forsøger Alvac Industry at bryde isen til via virksomhedens store kunder som f.eks. Siemens Wind Power og Vestas. Det har vist sig at være en god strategi.

Imidt-effekten

Alvac er blevet langt mere fokuseret på salgsarbejdet i Danmark.

”Det har vi mulighed for, fordi vi har skåret markeder væk. Det handler om at bruge vores sparsomme ressourcer de rigtige steder frem for at have et ustabilt ben f.eks. i New Zealand og Syd Amerika. Og det har givet en anden ro internt”, siger Ole Mogensen.

Undervejs er 33 medarbejdere blevet til 13. Og Alvac Industry siger nej til opgaver, der ikke passer til strategien.

”Det tager tid og koster mange penge at få en klar strategi, men det er det hele værd. Vores indtjening pr. medarbejder er bedre, og de er mindre stressede. imidt har gjort det muligt at lægge ekstra tid og energi i det. Uden medfinansiering derfra havde vi nok ikke gjort det”, siger Ole Mogensen.

Om virksomheden

Navn: Alvac Industry A/S

Antal ansatte: 13

Branche: udvikling og produktion af løfteudstyr

Kommune: Lemvig

www.alvac-industry.dk

 

Casen kort

Udfordring: Behov for at lægge en klar strategi for virksomhed i krise.

Løsning: Medfinansiering til rådgivning om udvikling af en strategi.

Imidt-effekt: Markeder skåret fra og fokus rettet mod hjemmemarkedet og tre nøje udvalgte eksport-markeder. Indtjeningen pr. medarbejder