Kaffe-producenten blev maskinudvikler

Farm Mountain Coffee, der producerer kvalitetskaffe, har fået medfinansiering til udvikling af en kaffemaskine, som kan håndtere et uendeligt antal forskellige bønner. Nu skal maskinen markedsføres hos danske og udenlandske CSR-bevidste virksomheder.

UDFORDRING

”En lang række kontorer og virksomheder har efterhånden erkendt, at kaffen er blevet for ringe i Danmark,” fortæller Lars Bendix. Han er medejer af Farm Mountain Coffee, der producerer kaffe direkte fra certificerede kaffefarmere i Uganda, og i 2012 modtog han den prestigefyldte CSR Award for globale partnerskaber.

Nu har kaffeproducenten taget kontakt til imidt for at få hjælp til at få sine kaffebønner ind i danske virksomheder, og få disse til at involvere sig i Afrika.

FORLØBET

For at kunne indtage danske virksomheder med kvalitetskaffe, havde Farm Mountain Coffee brug for en kaffemaskine, der kunne håndtere producentens 24 forskellige bønner. Men det viste sig, at en sådan ikke fandtes. Når Farm Mountain Coffee gik til kaffemaskineproducenterne med et ønske om at udvikle en maskine, som skulle sælges sammen med Farm Mountain Coffees egne kaffebønner, blev de mødt med et nej.

”Maskinleverandørerne ville ikke binde sig op på et kaffemærke, med mindre der lå ordrer så store, at de kunne dække udviklingsomkostningerne. Derfor var det kun ét at gøre, nemlig at udvikle maskinen selv, ” fortæller Lars Bendix.

Farm Mountain Coffee fik hjælp af imidt til udviklingen af specialkaffemaskinen og står i dag klar med deres helt egen kaffemaskine. Den er delvist produceret af egetræ og udstyret med en Ipad, som kan informere brugerne om oprindelsen af og historien bag den kaffe, de brygger.

”Kaffebeholderne ved siden af kaffemaskinen er modulopbyggede, og kunden kan få op til 24 forskellige smage. Den enkelte medarbejder vælger så selv den ønskede bønne, og efter bare 20 sekunder er en friskbrygget kop kvalitetskaffe klar. Samtidig giver Ipad’en mulighed for, at medarbejderne kan bestille kaffebønner hjem til privat brug, som så leveres sammen med firmaets næste forsyning af bønner, ” forklarer Lars Bendix. Han håber på, at virksomhedernes investering i farm Mountain Coffes kaffemaskine samtidig kan få dem til at indgå i globale partnerskaber.

”Jo mere vi kan få andre til at se mulighederne i at engagere sig i at lave forretning i Afrika, jo bedre er det for både dem og os, ” siger Lars Bendix, der nu har søgt om patent på maskinen og ser ud til at få det.

IMIDT-EFFEKTEN

Foreløbig er 10 specialkaffemaskiner fra Farm Mountain Coffee blevet opstillet hos virksomheder i Danmark og Sverige, og Lars Bendix er indstillet på, at det tager tid at nå ud til mange virksomheder.

”Det er svært at penetrere markedet, for det er kendt for dårlig kaffe. Vores kaffe er ikke billig, og maskinen er ikke billig, men den virker godt, og kaffen smager godt. Derfor er det personalechefen og ikke indkøbschefen, vi henvender os til med vores produkt. En god kop kaffe koster måske ikke mere end 30 øre pr. kop, og den sender samtidig et signal til både medarbejdere og kunder om, at man er en CSR-bevidst virksomhed, ” siger Lars Bendix.

Om virksomheden

Virksomhed: Farm Mountain Coffee ApS

Antal ansatte: 4

Kommune:
Randers

Hjemmeside:
www.fmkaffe.dk

Casen kort

Udfordring: At levere kvalitetskaffe til danske virksomheder og få flere til at engagere sig i globale partnerskaber.

Løsning: Medfinansiering fra imidt til udvikling af en spcialkaffemaskine, som kan håndtere Farm Mountian Coffees mange forskellige kaffebønner.

imidt-effekt:
Salg af foreløbig 10 maskiner til CSR-orienterede danske og svenske virksomheder.