Et vækst-spark med stor effekt

Ferm LIVINGs eksport steg med knap 70 procent på et år efter virksomheden fik rådgiver-hjælp via imidt. Det viste sig at være et perfekt match.

UDFORDRING

Trine Andersen sendte det første tapet i eget design på markedet i 2006. Og hurtigt fik hun succes med sin virksomhed Ferm LIVING, som ud over tapeter sælger boligtilbehør som for eksempel plaider, puder og porcelæn.

Men med en kreativ uddannelse var strategi, økonomi og salg en udfordring for Trine Andersen. Via imidt blev hun matchet med en konsulent, som var skarp på de felter. Og så begyndte det for alvor at gå stærkt.

Det første år steg eksporten med knap 70 procent. Og vækstkurverne har været stejle lige siden.

FORLØBET

Rådgiveren var i virksomheden mindst en dag om måneden, og derudover var Trine Andersen i mail- eller telefon-kontakt med ham.

”Han hjalp os med at blive mere skarpe til at tænke business og have fokus på eksport og følge op på budget og varelager på månedlige møder,” fortæller Trine Andersen.

Rådgiveren var også en hjælp, når nogen kopierede produkter, og når kontrakter med nye agenter skulle udformes.

”Rådgiveren har kort sagt givet mig nogle værktøjer, så virksomheden blev mere professionel. Måned for måned kunne jeg mærke, det havde en effekt. Det var et kæmpe puf i den rigtige retning,” fortæller Trine Andersen.

IMIDT-EFFEKTEN

Siden er der sket rigtig meget i Ferm LIVING. Virksomheden er voksede til 21 ansatte ved udgangen af 2013, og de sælger mere end 500 forskellige produkter i 42 lande.

Trine Andersen kan nu selv tænke business med stort B. Det har hun blandt andet lært af rådgiveren, hun fik anbefalet via imidt. Han var et perfekt match med hende og Ferm LIVING.

I virksomhedens første år var Trine Andersen flere gange i kontakt med imidt, som hun flittigt brugte til sparring.

”Jeg opfattede imidt som en slags bedsteforældre, jeg altid kunne komme tilbage til for at hente gode råd. Og så var det gratis at spørge,” understreger hun.

Om virksomheden

Navn: Ferm LIVING Aps

Antal ansatte:
 21

Branche:
Design og Arkitektur 

Kommune:
Herning

Hjemmeside:
www.fermliving.com

Casen kort

Udfordring: Strategi, økonomi og salg var ikke en del af bagagen i Trine Andersens kreative uddannelse.

Løsning:
  Medfinansiering fra imidt til en rådgiver med disse kompetencer.

imidt-effekt:
 Skarpere til at tænke business og have fokus på varelager, budget og eksport, som voksede med knap 70 procent på et år. Ligesom antallet af ansatte siden er fordoblet.