Smagfuld honning får international opmærksomhed

HELT producerer honning med smagsvarianter i prisvindende emballage.

UDFORDRINGEN

Da Anthony Lee i 2012 grundlagde HELT var mission klar: At gøre honning til et mere nutidigt og spændende produkt. Derfor fandt en række smagsvarianter efter en lang vinter med masser af eksperimenter vej til den ædle spise, og honning fra HELT med bl.a. havtorn, ingefær og lakrids er nu på hylderne i special- og delikatesseforretninger over hele landet.

Men Anthony Lees mission skulle også skinne igennem i emballagen, og derfor kom han i kontakt med imidt.

FORLØBET

Fra grafisk identitet designet af Anders Arhøj til website, emballage, postkort og messestand blev et eventyrligt univers af blomster, bier, smilende sole og farverige sekskanter bygget op, så grundtanken bag HELT nu er synliggjort allerede i forbrugerens første møde med den nye honning.

"Det var vigtigt for mig, at markedsføringen kom til at stemme overens med det produkt, jeg havde skabt. Rigtig mange biavlere har hjemmelavede hjemmesider og ingen overordnet kommunikationsstrategi, og det er desværre kun med til at understrege det lidt gammeldags ry, der er i honningbranchen. Min honning skulle skille sig ud og have wow-effekt," fortæller Anthony Lee.

Og wow-effekten gav hurtigt genlyd i designverdenen, hvor HELT er blevet præmieret med en ’Creative Circle’-pris og ’mad+medier prisen’ for bedste mademballage i 2013.

IMIDT-EFFEKTEN

Anthony Lee har efter udviklingen af designet til HELT deltaget på de første messer, og de første 300 glas honning er sendt til salg i Norge. I det hele taget har udlandet så småt fået øjnene op for HELT, ikke mindst takket være det indbydende design.

"Både USA, Saudi Arabien, Kina, Sverige, Storbritannien, Japan og Frankrig har henvendt sig, og jeg har lavet den første aftale med en tysk distributør," siger Anthony Lee, der skal sælge ca. 20.000 glas honning pr. år, før HELT kan udbetale ham løn.

"Det er rigtig mange glas honning, og der går rigtig meget tid med logistik- og papirarbejdet som eneste mand i virksomheden. Derfor er der kun plads til honning og mine børn i livet pt.," konstaterer Anthony Lee.

Om virksomheden

Navn: HELT Honey

Branche:
Fødevarer

Antal ansatte:
Enmandsvirksomhed

Kommune:
Skanderborg

Hjemmeside:
www.helthonning.dk

Casen kort

Udfordring: Markedsføring af nyskabende honning.

Løsning:
Prisvindende emballagedesign samt design af website, postkort, messestand m.v.

imidt-effekt:
Udenlandsk opmærksomhed fra bl.a. USA, Saudi Arabien, Kina, Frankrig og Tyskland.