Vellykket entre på det australske marked

En grundig markedsanalyse har sendt HR Solutions A/S i armene på en dygtig samarbejdspartner i Australien og New Zealand. Efter kun en måned er første ordre i hus.

UDFORDRINGEN

Hvordan brager en virksomhed i Hadsten med syv medarbejdere igennem på den anden side af jordkloden?

Det var udfordringen for HR Solutions A/S, som siden 2006 har forhandlet og udviklet it-værktøjer til HR-konsulenter og personaleafdelinger. Fodfæstet på det danske marked er solidt, og virksomheden har allerede hul igennem til det tyske og norske marked. Men her stopper ambitionerne ikke.

”Vi vil eksportere til flere lande, og derfor har vi set efter markeder med en god økonomi, som ligner os kulturelt”, fortæller ejer og direktør Kurt Lausen.

Valget faldt på New Zealand og Australien, men projektet var svært at overskue.

FORLØBET

”Vi kontaktede imidt, og så gik det ellers hurtigt”, siger Kurt Lausen.

Via imidt fik HR Solutions kontakt til en rådgiver med erfaring i markedsanalyser. Efter en grundig analyse fandt konsulenten frem til fire-fem mulige samarbejdspartnere i New Zealand og Australien og tog kontakt til dem.

Herefter har HR Solutions testet tre kandidater, og valget er nu faldet på en samarbejdspartner med salgskontorer både i Auckland og i Sidney og Perth.

”Forløbet med imidt har været super professionelt – og alt er gået overraskende hurtigt”, siger Kurt Lausen.

IMIDT-EFFEKTEN

Kontraktforhandlingerne på den anden side af jordkloden faldt på plads i november 2014, og allerede i december var første ordre i hus – og betalt.

”Nu begynder pengene at rulle ind”, siger en tilfreds Kurt Lausen.

Ordrerne fra det nye marked har givet HR Solutions mulighed for at ansætte endnu en medarbejder med fokus på marketing og eksport. Og tre nye eksportmarkeder er allerede i kikkerten, for nu går HR Solutions også efter kunder i både England, Polen og Finland.

Om virksomheden

Navn: HR Solutions A/S
Antal ansatte: 7
Branche: IT og kommunikation
Kommune: Favrskov
www.hrsolutions-as.com

Casen kort

Udfordring: Virksomheden vil ind på det australske og new zealandske marked, men ved ikke hvordan den skal gribe det an.
Løsning: Virksomheden får kontakt til en rådgiver, der kan analysere markedet, finde mulige samarbejdspartnere og indlede en dialog.
imidt-effekt: De første ordrer fra Australien er i hus via den nye samarbejdspartner, og meromsætningen har gjort det muligt at ansætte endnu en medarbejder i Hadsten.