Vellykket mediestrategi baner vejen for ordrer

Holstebro-virksomheden Kirstine Hardam A/S har fået mod til at føre sig frem i medierne med en gennemtænkt mediestrategi. Resultatet er eksplosiv vækst.

UDFORDRINGEN

”Herude vestpå lever vi efter devisen ’den, der lever stille, lever godt’, så vi har ikke gjort meget i markedsføring gennem årene. Kunderne har vi fået gennem licitationer”, fortæller Uffe Hardam.

Han er ejer og direktør i familievirksomheden Kirstine Hardam A/S, som sælger sygeplejeprodukter til det offentlige. Især stomi-poser.

Efter et generationsskifte besluttede han sig for at lade Kirstine Hardam A/S bryde diskretionslinjen og skabe sig en profil.

”Der må ligge et kæmpe, uopdyrket marked og vente på os”, vurderede Uffe Hardam. Han vidste bare ikke, hvordan han skulle gribe det an.

FORLØBET

For at få inspiration tilmeldte Uffe Hardam sig en PLATO-netværksgruppe med fokus på markedsføring via imidt.

Gruppen på ni virksomhedsledere fra forskellige brancher har mødtes ca. en gang om måneden gennem halvandet år. Ud over oplæg fra relevante eksperter, har de udvekslet erfaringer.

”Det har været super godt”, siger Uffe Hardam.

En aften holdt en journalist oplæg om mediestrategier, og det gjorde hun så godt, at Uffe Hardam hyrede hende til at skrive Kirstine Hardam A/S’ historie. Hun lagde også en mediestrategi for virksomheden og har skrevet en stribe pressemeddelelser til udvalgte medier.

IMIDT-EFFEKTEN

Kirstine Hardam A/S har fået positiv omtale i lokale og landsdækkende medier. Især sætter Uffe Hardam pris på, at virksomheden har fået omtale i vigtige fagmagasiner.

”Vi vil jo gerne påvirke indkøberne og lade dem vide, hvem vi er”, siger han.

Synligheden har banet vejen for nye ordrer. Bl.a. en meget stor kontrakt med samtlige kommuner i Region Sjælland. Omsætningen er mere end fordoblet, og medarbejderantallet er vokset fra fem til 13. Og om kort tid ansættes yderligere tre medarbejdere.

Om virksomheden

Navn: Kirstine Hardam A/S
Antal ansatte: 13 (snart 16)
Branche: Medico
Kommune: Holstebro
www.hardam.dk

Casen kort

Udfordring: At komme i gang med at markedsføre virksomheden.

Løsning: Via sin deltagelse i et PLATO-netværk har Uffe Hardam fået mod til at kaste sig ud i en mediestrategi.

imidt-effekt: Positiv omtale og en tydelig profil. Omsætningen er mere end fordoblet, og antallet er medarbejdere er vokset fra fem til 13. Snart 16.