God sparring gav gårdbutikken nye dimensioner

Drømmen om en gårdbutik med tilhørende websalg viste sig at have et langt større potentiale, end Louise Dolmer turde drømme om.

UDFORDRING

Det skal være nemmere at købe lokalproducerede landbrugsvarer i Danmark, og det skal kunne betale sig for producenterne at sælge dem. Det var baggrunden for, at Louise Dolmer ønskede at udvide sin gårdbutik til også at have netsalg, og for at få idéer til, hvordan hun skulle gribe udvidelsen an, tog hun med til en inspirationsaften arrangeret af imidt.

”Jeg manglede nogle at sparre med og blev sat i forbindelse med de relevante konsulenter fra imidt. Langsomt, som vi byggede idéen op, kunne jeg se, der var et meget større potentiale, end jeg havde forestillet mig,” fortæller Louise Dolmer, der i dag står bag landmad.dk.

FORLØBET

Louise Domlers udgangspunkt var en udvidelse af gårdbutikken hjemme ved gården og en tilhørende simpel webbutik. Men hun kunne ikke få en byggetilladelse og gik i stedet på jagt efter erhvervslokaler i Grenå, hvor hun endte med en noget større fysisk butik, end hun i første omgang havde regnet med. Også webbutikken ændrede sig efter sparring med imidt-konsulenter.

”Der viste sig at være en række muligheder, som jeg i første omgang slet ikke var klar over. Derfor udviklede landmad.dk sig til et omfattende it-styringssystem, der gør det let at håndtere kunder over hele landet og mange små producenters leveringer.

Websitet er en slags webmarkedsplads, hvor man som kunde kan besøge de lokale producenter, der så samtidig får mulighed for at markedsføre sig selv. Jeg afregner først varerne med producenterne, når de er solgt, og på den måde kan producenterne gøre det, de er gode til, mens jeg kan sørge for at få solgt nogle varer,” forklarer Louise Dolmer, der har fået støtte til udviklingen af websitet og haft imidt med ind over hele udviklingsforløbet.

Louise Domler deltager nu i et vækstforløb under imidt, der skal skaffe hende investorer, så hun på sigt kan få skabt vækst i landmad.dk både nationalt og internationalt. Det er planen at få webshoppen i gang i Danmark i 2014, mens Norden skal indtages i 2015.

IMIDT-EFFEKTEN

”Det er blevet 100.000 gange større og vildere, end jeg forestillede mig. Nu har jeg en stor butik i Grenå og bygger på det her meget store webstite. Det er generelt lokale producenters problem, at der skal være nogle, der tænker så stort, at der bliver lavet nogle ordenlige afsætningskanaler. Det problem håber jeg at kunne løse med landmad.dk,” siger Louise Dolmer.

Om virksomheden

Virksomhed: landmad.dk

Antal ansatte: 5

Kommune: Norddjurs

Hjemmeside: www.landmad.dk

Casen kort

Udfordring: Etablering af webshop til salg af lokalproducerede landbrugsvarer.

Løsning: Medfinansiering af og sparring til udvikling af landmad.dk, der kan håndtere kunder og producenter fra hele landet.

imidt-effekt:
En webmarkedsplads med internationalt potentiale.

Citat

Havde jeg ikke fået hjælp fra imidt, ville jeg ikke være, hvor jeg står i dag med et stort firma, der skal ud og finde investorer.