Leanders internationale platform styrket

Med bistand fra Eksportrådet har Leander samlet viden om fire oversøiske markeder og er klar til at fyre op under væksten på den anden side af kloden.

UDFORDRINGEN

Babyer og børn i 30 lande sover i vugger og senge fra Leander. Men væksten er gået i stå på de oversøiske markeder, og den er Leander i fuld gang med at fyre op under med hjælp fra imidt. 

”Vores produkter sælges de fineste steder i f.eks. New York og Tokyo, for attraktive kundegrupper vil gerne købe det ypperste inden for nordisk design i høj håndværksmæssig kvalitet til deres børn. Men potentialet er endnu større”, siger direktør Benny Kristiansen. 

Ofte er Leander startet i et nyt land på baggrund af henvendelse fra en, der gerne vil sælge de formspændte møbler. Men det er ikke nødvendigvis den helt rigtige partner. 

”Kort sagt har vi brug for at vide, om vi træder på speederen, alt imens uhensigtsmæssige partnere bremser vores vækst i f.eks. Japan og USA”, siger direktøren. 

FORLØBET 

Via imidt har Leander fået Eksportrådets hjælp til at gennemgå fire markeder og lede efter nye for at styrke virksomhedens internationale platform. 

Startskuddet var møder via Skype med Eksportrådets ansatte i bl.a. Japan og Korea, hvor Benny Kristiansen fortalte om behovet for viden om det enkelte markeds muligheder. 

Senere har han været på besøg i de fire lande for at holde møder med Eksportrådet og partnerne. 

IMIDT-EFFEKTEN 

Nu har virksomheden en viden, der bygger på indgående kenskab til det enkelte marked. 

”Den viden bruger vi ugentligt, og den betyder, at vi træffer mere kvalificerede beslutninger. Bl.a. om hvilke markeder vi skal satse på og i hvilken rækkefølge. Og vi har fået redskaber til at arbejde videre på egen hånd”, siger Benny Kristiansen. 

Han påpeger, at medfinansieringen fra imidt og hele forløbet har været en meget stor gevinst. Effekten er ikke målbar endnu, men det bliver den inden for et par år. 

”Forløbet er et af de elementer, der skal hjælpe Leander til at blive 2-3 gange større. Og nu står det krystalklart for os, hvilke knapper vi skal trykke på i det enkelte land for at fremme væksten”, siger han.

Om virksomheden

Navn: Leander A/S

Antal ansatte: 11

Branche: Møbler

Kommune: Silkeborg

Hjemmeside:
http://www.leander.com/dk

Casen kort

Udfordring: Behov for at skabe vækst på oversøiske markeder. 

Løsning: Medfinansiering til forløb med Eksportrådet, der har bistået med at gennemgå seks markeder. 

imidt-effekt: Målrettet viden om de enkelte markeders muligheder.