MindMakers får fodfæste i Kina

I samarbejde med social- og sundhedsskolen i Silkeborg udvikler MindMakers et website og en app til plejehjem i Kina. Træningsvideoer til KOL-patienter kan blive første skridt ind i Asien.

UDFORDRINGEN

MindMakers ApS har stor erfaring med at udvikle undervisningskoncepter med e-læring til sundhedsvæsenet i Danmark og Grønland. Alligevel er det noget af en mundfuld at kaste sig over det kæmpe kinesiske marked med en ganske anden pædagogik.

Trods det er MindMakers i fuld gang på kinesisk i samarbejde med social- og sundhedsskolen i Silkeborg, som har til opgave at undervise personalet på et nybygget privat plejehjem.

Men det er dyrt at sende undervisere til Kina, og derfor udvikler MindMakers et website med videoer og senere en app, som bl.a. viser, hvordan plejepersonale kan træne åndedrætsøvelser med lungesyge beboere.

FORLØBET

”Vi har masser af erfaring med e-læring men træder helt nye stier, når det handler om Kina. Derfor er det en stor hjælp at få bevilget timer fra imidt til en ekstern rådgiver. Han har bistået med at tilpasse videoen til kinesisk sprog og kultur”, siger direktør Jens Engberg.

For MindMakers har det stor værdi, at rådgiveren fra social- og sundhedsskolen kunne trække på det kæmpe netværk, som skolen har i Kina. Han har bl.a. hjulpet med at få styr på fagligheden i forhold til kravene i Kina og finde optage-steder i Danmark.

”Forløbet har været en fornøjelse”, siger Jens Engberg. Han er spændt på at få testet, om det fungerer for kineserne at sidde alene foran en skærm i stedet for at have en underviser hele tiden. To lærere fra social- og sundhedsskolen er netop fløjet til Kina sammen med en tolk for at undervise og teste det digitale materiale.

IMIDT-EFFEKTEN

Med hjælp fra rådgiveren er det lykkedes at få hul igennem til det kinesiske marked, og MindMakers har nu et produkt på kinesisk, som er klar til test.

”Oveni har vi selv fået kontakter i Kina, som vi kan trække på og forhåbentlig få en forretning ud af. Det er ikke let, men meget spændende, og der er et kæmpe potentiale, som kan generere omsætning i vores virksomhed”, siger Jens Engberg.

Den måde, som vi i Skandinavien behandler ældre og kronisk syge på, er helt ny i Asien.

”Vi kan noget, som de efterspørger. Det kan vi som virksomhed udnytte kommercielt. Derfor overvejer vi at bruge erfaringerne på f.eks. det vietnamesiske og indonesiske marked”, siger Jens Engberg.

Om virksomheden

Navn: MindMakers APS

Antal ansatte: 3

Branche: E-læring til sundhedspersonale

Kommune: Aarhus

Hjemmeside: 
www.mindmakers.dk

Casen kort

Udfordring: Udvikle e-læringskoncept til det kinesiske marked.

Løsning: Medfinansiering til forløb med ekstern rådgiver, der har hjulpet med at tilpasse til kinesisk pædagogik, sprog og kultur.

imidt-effekt: Et website og senere en app på kinesisk er klar til test. Oveni erfaringer der kan bruges i andre asiatiske lande.