Plenom har knækket USA-nødden

Flere års forsøg på at trænge ind på det amerikanske marked er omsider kronet med held for Plenom efter hjælp fra imidt. Det har givet pote at satse på forretningspartnere frem for en distributør som hidtil.

UDFORDRINGEN

I flere år har Plenom forsøgt at få hul igennem til det amerikanske marked via en distributør på den anden siden af Atlanten. Men forgæves.

Virksomheden i Aarhus sælger ellers sin Busylight til storrumskontorer i mere end 20 lande. Produktet ligner en mikrofon og sidder ovenpå pc-skærmen og signalerer på lang afstand, om den ansatte vil forstyrres.

”At gå fra kendskab til Busylight og til salg har været vanskeligt i USA”, siger direktør Christian Juel Jensen.

FORLØBET

Med hjælp fra imidt er det lykkedes at sætte turbo på den proces. Plenom har fået bevilget 300 timer til en amerikansk konsulent, der har bistået med at udvikle det amerikanske marked.

Konsulenten har analyseret kunderne og ret hurtigt udviklet en metode med at tage direkte kontakt til dem samt deltage på messer. Det gav allerede pote efter få måneder.

”Førhen forsøgte vi at få forhandlerne til at arbejde for os. Det var ikke nemt”, siger Christian Juel Jensen.

Strategien blev ændret, så Plenom nu selv får slutkunderne i tale og selv overbeviser dem om fordelene ved produktet og på den måde skaber en efterspørgsel hos forhandlerne. Og den viste sig at være helt rigtig.

”Udover stigende salg har sideeffekten været, at flere af forhandlerne nu er blevet forretningspartnere for os”, siger Christian Juel Jensen.

IMIDT-EFFEKTEN

Nu har Plenom en stærkt voksende omsætning på det amerikanske marked.

”Vores produktomsætning er allerede 20-doblet siden 2012. Og vi forventer fortsat høj vækst i takt med, at flere og flere kunder anbefaler Busylight til andre med storrumskontorer”, siger Christian Juel Jensen.

Direktøren vurderer, at det ville have taget dobbelt så lang tid at komme dertil uden hjælpen fra imidt.

Fra at være et sekundært marked spiller det amerikanske marked en lige så vigtig rolle for Plenom som det europæiske.

”Forløbet har været så udbytterigt, at vi har ansat konsulenten. Dermed har Plenom fået et permanent ben på det amerikanske marked, og det er en stor fordel”, siger Christian Juel Jensen.

Om virksomheden

Navn: Plenom

Antal ansatte:
5

Branche:
Udvikling og handel

Kommune:
Aarhus

Hjemmeside:
www.plenom.com

Casen kort

Udfordring: Virksomheden har svært ved at trænge ind på det amerikanske marked.

Løsning:
Medfinansiering fra imidt til en amerikansk konsulent, der gennem et halvt år har gjort en indsats over for potentielle amerikanske kunder.

imidt-effekt:
Virksomheden har fået hul igennem til USA, som nu er et primært marked på linje med Europa.