Prodan får professionel salgs-organisation

På kun fire år har maskinfabrikken Prodan A/S fordoblet sin omsætning og ansat 42 ekstra medarbejdere. En effektiv handleplan for salgsarbejdet har sparket væksten i gang.

UDFORDRINGEN       

I 2011 tog finanskrisen kvælertag på Prodan i Randers, der bearbejder løsninger i plast og metal til store kunder som Siemens, Vestas og Grundfos.

En stor, topmoderne produktionshal til 100 mio. kr. var netop færdigbygget, men virksomheden fik ikke de forventede ordrer i bogen. Situationen var kritisk.

”Vi var rystede. Krisen gjorde det klart for os, at vi slet ikke havde forstået, hvad det ville sige at arbejde professionelt med salg”, fortæller adm. direktør og medejer Per Hastrup.

FORLØBET

En grundlæggende opgradering af Prodans salgsorganisation har derfor været nødvendig.

Via imidt har virksomheden fået medfinansiering til en konsulent, som har terpet salgstræning, forretningsplan, salgskoncepter, kundeselektering, prissætning og meget mere med ledelse og salgsafdeling.

Sælgerne har fået konkrete salgsredskaber som bl.a. powerpoint og en lille film om virksomheden, så de kan præsentere virksomhedens kompetencer professionelt for kunderne. 

Og dertil har virksomheden lært at drible uden om tidskrævende forespørgsler om priser fra useriøse kunder ved at stille kritiske modspørgsmål.

IMIDT-EFFEKTEN

Fire år efter imidt-forløbet har Prodan fordoblet sin omsætning, og antallet af ansatte er vokset fra 83 til 125. Samtidig er Prodan brudt igennem på det norske marked, som nu tegner sig for den største del af virksomhedens direkte eksport.

”Og så har vi fået mere glade og motiverede medarbejdere. Det er da sjovere at udarbejde tilbud, når syv ud af ti tilbud resulterer i ordrer frem for kun en eller to som tidligere”, siger Per Hastrup.

Om virksomheden

Navn: Prodan A/S

Antal ansatte:
125

Branche:
Industri og produktion

Kommune:
Randers

Hjemmeside:
www.prodan.dk

Casen kort

Udfordring: At professionalisere virksomhedens salgskompetencer og få flere ordrer i bogen.

Løsning:
Medfinansiering af en konsulent, som lægger en handleplan for en opgradering af salgsarbejdet.

imidt-effekt:
Fordoblet omsætning, flere ansatte og gennembrud på det norske marked.