Players 1st rykker – også i USA

Iværksættervirksomheden Raw Milk har på få år indtaget otte europæiske lande med et unikt dialogværktøj til golf Players 1st og åbnet kontor i USA. Den første af tre oversøiske medarbejdere er ansat. imidt har været med hele vejen.

Udfordringen

Det er kun fire år siden iværksætterne Morten Bisgaard og Jacob Buksted startede analysevirksomheden Raw Milk, der indsamler rå data og transformerer dem til forskellige produkter. Og de er allerede på ni internationale markeder.

De første år solgte de kundetilfredshedsanalyser. Men deres passion for golf førte i 2013 til, at de opfandt et unikt dialogværktøj til golfklubber, der ønsker at fastholde medlemmerne, tiltrække nye og forbedre bundlinjen.

”Vi vil gerne bidrage til at forbedre golfspillet i Danmark og gik til Dansk Golf Union med vores idé. De manglede netop et avanceret webbaseret dialogværktøj, og i dag bruger 114 danske golfklubber ud af 180 Players 1st. Vi er first movers på området, og derfor gælder det om at rykke hurtigt”, fortæller direktør Morten Bisgaard.

Produktet bruges i golfklubber i hele Europa samt i USA, hvor Raw Milk netop har etableret kontor. Med halvdelen af verdens golfbaner i USA er det et yderst attraktivt marked for Players 1st.

Forløbet

”Med Players 1st gik vi fra at være en analysevirksomhed til at have fokus på softwareudvikling. imidt hjalp med en rådgiver, der har gjort os klogere på at drive en virksomhed, hvor it er dominerende. Det havde vi hverken uddannelse eller erfaring til”, fortæller Morten Bisgaard.

Senest har de to iværksættere fra Raw Milk haft brug for en rådgiver med kendskab til virksomhedsdrift i USA. En vækstinvestering fra imidt har gjort det muligt at hyre en eksport mentor.

”Vi blev klædt på til at træffe beslutning om at etablere os i USA. Det har givet tryghed og betydet, at vi har rykket betydeligt hurtigere. Vi har nu været omkring hele virksomheden med imidt. Lige fra hjælp til markedsføring, dengang vi var nystartede, over it-hjælp til en eksport mentor”, siger Morten Bisgaard.

Imidt-effekten

Raw Milk har netop åbnet kontor i Arizona, hvor der er 500 golfbaner mod 180 i Danmark.

”Muligheden for at hive kompetente rådgivere ind, betyder virkelig meget for vores virksomhed. Det har speedet processen op. Hvis vi ikke via imidt var kommet i kontakt med en it-rådgiver, var vi ikke i USA i dag, for det var via hans netværk, vi fik kendskab til vores nye mand i USA”, påpeger Morten Bisgaard.

Han forventer, at Raw Milk i løbet af et halvt års tid har dobbelt så mange ansatte. Det vil sige 10 fastansatte. Samtidig er Raw Milk på vej til New Zealand.

 

Om virksomheden

Navn: Raw Milk ApS

Antal ansatte: 5 fastansatte

Branche: Analysevirksomhed, der indsamler rå data og transformerer dem til forskellige produkter

Kommune: Aarhus

www.rawmilk.dk

Casen kort

Udfordring: Opfundet avanceret dialogværktøj målrettet golfklubber. First mover idé så nødvendigt at rykke hurtigt.

Løsning: Vækstinvestering til rådgivning om design af it-system og rådgivning om strategi for markedsføring.

Imidt-effekt: Produktet sælges i 8 europæiske lande og USA og er på vej til New Zealand.