Energibarer giver næring til vækst hos Raw Snacks

En aftale med en producent gennem et Imidt-netværksmøde kickstartede væksten hos snack- og proteinbarproducenten Raw Snacks.

UDFORDRINGEN

Indtagelsen af en skuffende proteinbar i et træningscenter plantede en idé hos Casper Vester om, at barerne måtte kunne laves bedre og langt mere indbydende med brug af naturens egne råvarer. Det blev startskuddet til en række eksperimenter i køkkenet med at sammensætte rå, økologiske ingredienser til næringsrige snacks.

I november 2012 etablerede han sammen med to andre Aarhus-virksomheden Raw Snacks, der foreløbig har fire forskellige energi- og proteinbarer i varesortimentet. Før barerne var salgsklare, skulle emballagen og markedsføringen udvikles, og barernes indhold undersøges af Teknologisk Institut.

Derfor henvendte Raw Snacks sig til imidt, hvor vejledning, støtte og et netværksmøde for fødevareproducenter satte skub i både virksomheden og væksten.

FORLØBET

Casper Vester stod i starten selv for produktionen af barerne, men med en stigende efterspørgsel, blev det efterhånden svært at følge med, og timerne i køkkenet tog tid fra salgsindsatsen.

"imidt inviterede os til at deltage i et netværksmøde for fødevareproducenter, og dér mødte vi løsningen på produktionsudfordring, nemlig en producent, der siden april i år har stået for produktionen af vores barer, ” siger Casper Vester, som i dag kan skrive en lang række helsekostforretninger, crossfit- og fitnesscentre, caféer, outdoor- og sportsforretninger på en støt voksende forhandlerliste.

"Vi har helt fra start været meget selektive i forhold til, hvem der forhandler vores snacks, og vi er loyale over for både vores produkt og vores kunder. Derfor vil ikke ind i discountvarebutikker, " fortæller Casper Vester.

IMIDT-EFFEKTEN

At der ikke længere ligger håndkraft bag Raw Snacks-barerne og emballagen, har resulteret i et langt mere professionelt produktudtryk. Samtidig har Casper Vester fået frigivet tid til at booste salget, og det har betydet en vækst på mere end 50 procent. Raw Snacks er nu rykket fra lokale salgsaftaler til større aftaler på kædeplan, og virksomheden er på vej ud over danske grænser med deres produkter.

"De oplagte markeder for os er Norden og England, så dem forsøger vi i første omgang at komme ind på, " fortæller Casper Vester.

Raw Snacks er også blevet etableret i en amerikansk udgave, da den ene partner bag virksomheden er flyttet over Atlanten og har taget idéen om de sunde barer med sig. Her er de blevet tilpasset det amerikanske marked – de er bl.a. blevet større og sødere.

Virksomhed: Raw Snacks Europe ApS

Antal ansatte:
Tre partnere

Kommune:
Favrskov

Hjemmeside:
www.rawsnacks.dk

Casen kort

Udfordring: Emballageudvikling og manuel produktion af energi- og proteinbarer, der står i vejen for vækst.

Løsning
:
Medfinansiering af rådgivning til udarbejdelsen af fakta på emballagen og deltagelse i et netværksmøde for fødevareproducenter, hvorigennem kontakten til en producent bliver skabt.

imidt-effekt:
Et professionelt produktudtryk og en vækst på mere end 50 procent.